It's electrifying!

We kunnen een nieuwe Henley28 in januari 2025 leveren voor € 129.750,-.
Voor bouwnummer 6 t/m 9 geldt een interessante early-bird korting.

De Henley28 is genomineerd voor de Boot van het Jaar verkiezing 2023.

Bekijk hier de 1ste video over het ontwikkelstadium. In deel twee komt de romp uit de mal.


Wij zijn ervan overtuigt dat electrisch varen een onderdeel wordt van onze toekomst.
Maar we zijn er ook van overtuigd dat een goed varende electrische boot waarschijnlijk
niet een bestaand diesel-model met een electromotor is.

Bij electrisch varen spelen hydrodynamica, weerstand, theoretische rompsnelheid
en waterafhandeling een veel grotere rol. Meer vermogen en duwen kost buitensporig
veel stroom, en onbeperkt accu's toevoegen getuigt niet echt van duurzame productontwikkeling.

Daarom hebben wij ervoor gekozen een boot te ontwikkelen die heel makkelijk haar water loslaat,
voldoende lengte op de waterlijn heeft voor een mooie rompsnelheid en ook licht gebouwd is,
zonder instabiel te worden. De Henley28 is de eerste Nederlandse sloep die speciaal
voor electrisch varen is ontwikkeld.

Probeer een betere electrische boot te vinden, we wachten wel even op je.

In bijgaande documentatie tref je de preliminary specifications aan.
Het lijnenspel geeft een knipoog naar de Engelse launchboats, die op River Thames de floating High tea faciliteren. Maar de Henley28 is niet té "narrow". En zeker niet te breed. In Henley vindt jaarlijks de roei regatta tussen Oxford en Cambridge plaats. Gracieus, snel en dynamisch. Exact de eigenschappen waar de Henley28 prat op gaat.

Maar ook in Amerika werden vergelijkbare rompvormen gebouwd. Veelal als steamlaunch. Die moesten ook met weinig vermogen makkelijk glijden.
In het zijaanzicht is duidelijk te zien dat er souplesse en elegantie in de romp zit. "Lengte loopt" is een oude water-wijsheid. Een boot wil per definitie niet harder dan 4 keer de wortel van zijn waterlijn-lengte. Dus een lange waterlijn geeft snelheid. En zonder lange waterlijn dus geen snelheid, da's dan logisch.
Een ruime kuip en een lang voordek betekent ook dat er onder dat voordek ruimte zit. Hoe fijn is het om daar een electrisch toilet aan te treffen. De Henley28 heeft een dudanige range, dat je urenlang op het water kan verblijven zonder dat de accu's inzakken. Dan is een toilet geen overbodige luxe. Dat was de boot namelijk al.
En bij professioneel design speelt ook ergonomie een rol. De boot moet mooi door het water glijden, stabiel in het water liggen, degelijk geconstrueerd zijn en mooi smoelen. Maar als je er niet lekker in kan zitten houdt het allemaal een beetje op. Martin de Jager zorgt er met zijn team voor dat je ook op de toilet fatsoenlijk ruimte hebt.